Edukacja

międzykulturowa

Oś aksjologiczną międzykulturowości stanowi filozoficzna koncepcja człowieka jako jednostki wolnej i odpowiedzialnej, wpisanej we wspólnotę podobnych mu istot. Człowiek ten nie stanowi produktu swej kultury, lecz jest jej twórcą i uczestnikiem.

P. Grzybowski

  • nasze intencje
    • chcemy rozwijać postawę zrozumienia wobec kulturowej różnorodności w jakiej przejawia się bycie człowiekiem,
    • uznajemy, że przedstawiciele różnych kultur wchodzą ze sobą w otwarte interakcje, we wzajemnym poszanowaniu i intencji zrozumienia tożsamości, odmienności i odrębności,
    • przyjmujemy perspektywę postrzegania różnorodności kulturowej jako bogactwa, w którym przejawiają się materialne i niematerialne wartości,
    • uczymy się czym jest tożsamość kulturowa,
    • chcemy świadomie rozpoznawać nasze reakcje i wyzwania towarzyszące nam przy spotkaniu z innym/obcym, świadomie rozróżniając pomiędzy tymi dwiema kategoriami,
    • rozpoznajemy i nazywamy emocje towarzyszące nam przy spotkaniu z innym/obcym, 
    • konfrontujemy stereotypy z wiedzą na temat innych/obcych,
    • decydujemy, jak chcemy współistnieć/współżyć w kulturowym zróżnicowaniu świata z otwartością na drugiego człowieka i z uważnością na wyzwania jakie niesie ze sobą spotkanie z innością,
    • uznajemy, że edukacja międzykulturowa pozwala lepiej zrozumieć złożoność świata oraz zdobywać umiejętność lepszego radzenia sobie z wyzwaniami współczesności,
    • uznajemy, że częścią dialogu międzykulturowego, sa napięcia, niezrozumienie, wyzwania i w związku z tym podejmujemy aktywne wysiłki na rzecz dialogu, akceptując jego ograniczenia.
  • podejmowane działania
    • program Podróże przez kontynenty,
    • książki, literatura i baśnie zakorzenione w innych kulturach,
    • aktywne zapraszanie rodzin innej narodowości kultury 

* (komentarz Kasi) – czy jesteśmy na to przygotowani? wiem, że tak czy inaczej tak się dzieje i jednocześnie pamiętam sytuacje z Tushitem, niedawno incydent z panem z Ukrainy; i mam wątpliwości; może powinnyśmy mieć kogoś, kto byłby rodzajem konsultanta, troszczył się o ten kawałek od strony rodziców i pracowników – dopisałam ostatni punkt jako zaadresowanie tego kawałka

  • dowiedz się więcej o podstawach teoretycznych – rekomendowane lektury
    • Grzybowski, Paweł Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości
    • Todorov, Tzvetan Podbój Ameryki. Problem Innego
    • Tischner, Józef Filozofia dramatu

Oddziały i gabinet

Przedszkole Gwarna

ul. Gwarna 2a
os. Kurdwanów / os. Piaski
tel. 517 442 712
dyrektor.gwarna@przedszkole-krasnal.pl

Przedszkole Domagały

ul. Domagały 59
Bieżanów / os. Złocień
tel. 797 286 346
dyrektor.domagaly@przedszkole-krasnal.pl

Żłobek, przedszkole
Wilga Park

ul. Kobierzyńska 24, Wilga Park
os. Ruczaj / os. Podwawelskie
tel. 570 875 123
dyrektor.kobierzynska@przedszkole-krasnal.pl

Gabinet psychologiczny

ul. Kobierzyńska 24, Wilga Park
os. Ruczaj / os. Podwawelskie
tel. ??? ??? ???

Biuro

Sekretariat

tel. +48 570 605 123
ksiegowosc@przedszkole-krasnal.pl

Dyrektor

Marta Kułaga
tel +48 502 474 224
marta.kulaga@przedszkole-krasnal.pl

 

Kontakt

14 + 10 =

Tagi